ילד קוסטה ריקני עם בז

נחשים מתפלים להנאתם במוזיאון הזוחלים

נופש ליד הר הגעש ארנל

נוף ההרים המכוסים בעננים לבנים

גן פסלים על רקע של נוף בקוסטה ריקה (3)

נוף בקוסטה ריקה (2)

תנין בדרך לארוחת בוקר

שרימפסים זוחלים על חולצת הדייג

שקיעה בקוסטה ריקה

הביקור הראשון שערכתי בקוסטה ריקה שאתריה היפים יצא שמם למרחוק היה זה בעת הפלגה בת שבועיים, שיצאה מאסיינדה במכסיקו לעבר תעלת פנמה ואחת העצירות שלה למשך יומיים היה בנמל בקוסטה ריקה .

יצאנו לטיול בארץ המעניינת ובמיוחד התמסרנו כבר אז למסע על צמרות העצים, שהפך למאוד פופולארי בין התיירים המזדמנים למדינה. נהננו מהסיור המעניין שבו הולכים למעשה על גשרים התלויים מעל צמרות העצים. אלא שבדרכנו חזרה לספינה נתקלנו בפקק ענק שלא איפשר לחבורת הישראלים להגיע בזמן לנמל כדי להספיק לעלות לספינה לפני הפלגתה. כידוע, ספינות הקרוזים אינן נוהגות להמתין לנוסעים מאחרים. פנינו לשני שוטרים רוכבי אופנועים והם פינו לנו את הדרך כדי לאפשר לנו להגיע בזמן להפלגה.

החוויה בקוסטה ריקה השאירה בי את הרושם שעלי לבקר ביקור יסודי במדינה הזו, שהמשמעות של שמה "החוף העשיר" .

היא משתרעת על שטח של 51,000 קמ"ר וממוקמת בדרום מרכז אמריקה, גובלת בניקרגואה בצפון, בים הקאריבי במזרח ובאוקיינוס השקט במערב, כאשר שכנתה בדרום-מזרח היא פנמה.
האוכלוסיה מונה פחות מחמישה מיליון תושבים ובתחומה נמצא  גם ההר השלישי בגובהו במרכז אמריקה וגם הר געש מרשים בשם ארנל.
מיגוון החי והצומח בקוסטה ריקה עצום החל מיערות גשם ועד נהרות שורצי תנינים וקופים וגם ציפורים ייחודיות כמו תוכים נדירים והרבה מינים של ציפורים יונקות הדבש .

לפני שיצאתי לביקור ממצה בקוסטה ריקה נפגשתי עם חבר עתונאי בשם שלמה פפירבלט שהתחתן עם שגרירת קוסטה ריקה בישראל, שהיתה ממשפחה יהודית, והוא – שהתגורר בקוסטה ריקה מספר שנים – סיפר לי בגאווה שמאז שהמדינה קיבלה את עצמאותה היא החליטה לוותר על צבא והותירה רק כוחות שיטור לשמירה על הסדר והחוק במדינה.
התפעלתי מהרעיון והייתי משוכנע שאם בקוסטה ריקה לא היה צורך להשקיע בתקציב בטחון הרי שודאי התשתיות ומערכות הכבישים צריכות להיות מהיעילות והטובות בדרום ובמרכז אמריקה.
אך התברר לי שהקשר התחבורתי בין האטרציות המרשימות של קוסטה ריקה הוא לרוב בדרכי עפר או כבישים משובשים.
אכן אין אמנם תקציב בטחון אבל הכסף מגיע כנראה לידי הפקידות המושחתת והתשתית התחבורתית נותרה עלובה.

תכננו טיול פרטי בן שבועיים בקוסטה ריקה אותו רכשנו במשרד נסיעות במיאמי.
הטיסה שלנו לסן חוזה היתה אמורה לצאת בשעה 1600, אך כאשר הגענו לדלפק הודיעו לנו שהטיסה סגורה כבר ועלינו להמתין לטיסה הבאה שיצאה רק בחצות. הודענו לנציג החברה בסן חוזה שאנו מאחרים וכנראה שננחת רק בשעה 3 לפנות בוקר. ואכן הנהג המתין לנו עם רכב 4X4 ובשעת לילה מאוחרת יצאנו לנסיעה לעבר לודג' באזור לה פורטונה ומשם לאיזור יער העננים מונטה ורדה .
הגענו בחשכה לאתר ושקענו בשינה קצרה וכאשר פקחנו את עיננו התפעלנו מהנוף המרשים של יער מכוסה בעננים שנשקף אלינו מכל עבר. יצאנו משם לטיול בסביבה וכאשר ראינו את הדרך בה נסענו בלילה כאשר תהום ממתינה לנהגים מצידו של כביש העפר, שבו נסענו עלי להודות שלבנו גלש לתחתונים.
משם יצאנו למסלול הליכה על צמרות העצים בשמורות של מונטה ורדה ועיקר האטרקציות היא הגלישה באומגות בין העצים כאשר מתחילים במרחקים קצרים יחסית של כמה מאות מטרים ומסיימים בגלישת אומגה הארוכה מכולם לאורך כ-600 מטרים, כשאתם תלויים באוויר מעל עמק עמוק ירוק שמעליו אתם מרחפים עם כל הציוד והרתמות ששומרות עליכם מפני נפילה, חווייה של ממש.

על אם הדרך פגשנו במסעדה"שלום" השייכת לכת ישראלית שמתגוררת במקום וכוללת מאמיני כת בגילאים שונים, המתפרנסים גם הם מטיולים על צמרות עצים ומגלישה באומגות.
המשכנו לעבר שמורת טבע בו הטבע שולט והמדריכים המקומיים מראים לכם את הצומח, את בעלי החיים והנופים של השמורה.
ממנה נוסעים לעיר המחוז קרטגו שהיתה 250 שנה בירת המדינה והמבנים שבה נהרסו מספר פעמים ברעידות אדמה הפוקדות את האיזור. ליד העיר נמצא גן בוטאני בשם לנקסטר שבו אוסף מדהים של סחלבים.

שאר האתרים המומלצים לביקור בקוסטה ריקה הם, למשל, שמורת הר הגעש ארנל – שבה מדריך מקומי יקח אותם מהמלון היפהפה עם הבריכות הוולקאניות באתר TABACON שתענוג להשתכשך בהם על רקע הר הגעש.
בלילה ניתן להתבונן בלהבות ובעשן היוצא מבטנו של הר הגעש ארנל ותוך כדי כך להינות מאיזה קוקטייל טרופי של המלון.
למחרת עם בוקר יצאנו עם מדריך בטרקטרונים לסיורים לכיוון המפלים ולאטרקציות שסביב הר הגעש. אל תוותרו על הביקור במפלי לה פורטונה.

הר געש נוסף שראוי לביקור הוא פואז והגנים פז לה .
ההליכה להר ולגנים עוברת דרך צמחיית יער גשם שם יש גם חוות פרפרים מעניינת ומיגוון רב של ציפורים ותוכים וניתן להאכיל את ציפורי יונק הדבש, שמרחפים כמו הליקופטרים מוקטנים ושואבים את הצוף בעזרת מקורם הארוך.
חויות טבע ממתינות לכם בטורטגארו. חלק מהנסיעה לשמורה מתבצעת תוך כדי הפלגה בנהר כשהקפטן המשיט מראה לכם  את השרימפסים שהוא דג במהלך השייט. וגם את את התנינים הממתינים בסבלנות לקורבנות פוטנציאלים ואגב כך לראות להקות של קופים סקרנים שבאים לראות את קרוביהם האנושיים.

בלילה יוצאים לסיורים לראות ביצי צבים המגיעים מהים להטיל אותם בחוף.
תתכוננו להרבה עקיצות יתושים במהלך הסיור.

מומלץ גם להגיע לאיזור פורטו ויחו שהוא כפר מקסים על שפת הים הקאריבי. מצפון לפורטו ויחו נמצאת העיירה QUITA שיש בה שמורה חופית וריף שאפשר לצלול ולראות את נפלאות הריף בעזרת שנורקלים  אך לשם כך יש צורך להעזר במדריך.

פארק חשוב ומומלץ נוסף בקוסטה ריקה הוא קורקובדו שהוא הפארק הגדול ביותר במדינה ויש בו אפילו אוכלוסיה של יגוארים ובעלי חיים נדירים.

מוזמנים לדפדף בתמונות האלבום, להקליק על כל תמונה כדי להגדיל אותה ולקרוא את ההסבר שלה

עוד סיפורים קטנים על טיולים גדולים:

הקופצים באקפולקו

ההתערבות במפרץ אקפולקו

בטיול אחר עם קבוצה שכלל ביקור במכסיקו סיטי ובעיר הנופש אקפולקו היה בין  הנוסעים פרופסור לגינקולוגיה ידוע ממוצא בולגרי, יהודי נחמד בשם ניסימוב שנהג לצייד…

צפון פרו, מדבר אטאקמה: ציורי/קווי נאסקה Photo by Fábio Hanashiro on Unsplash

תרבות החייזרים במישורי נאסקה בפרו

בין האתרים המופלאים שהגענו עליהם באותו מסע ראשוני לדרום אמריקה היה מדבר אטקמה בצפון פרו. מדבר אטאקאמה הוא מהמדבריות השחונים ביותר עלי אדמות, שם נמצאים מאות ציורי המדבר…

המקווה שהתגלה בחצרה של אנוסה יהודיה בראסיפה בברזיל

הטיול הבא בדרום אמריקה נערך שנים רבות לאחר הטיול ההרפתקני הראשון. היינו קבוצה של 6 זוגות של חברים ביניהם האלוף חגי שלום, הבעלים של חברת…

נמל מנאוס עם ספינה על שמי, ג'קסי ג'קסון

ספינה מחקר אוניברסיטאית במסע לחקר האמזונס

מאז אותו טיול סובב עולם שערכתי עם בת זוגי שנמשך כ-4 חודשים תמימים, טסנו וטיילנו בלא מעט מקומות ברחבי העולם. בין הטיולים המעניינים היה שייט…