בית כנסת באודסהורן בו היתה קהילה יהודית שגידלה יענים ואיננה עוד
אנדרטה לשואה באמסטרדם-בית הכנסת בבודפשטבית כנסת באודסהורן בו היתה קהילה יהודית שגידלה יענים ואיננה עוד

הפינה היהודית במסעותי ברחבי העולם

אחד הרגעים המרטיטים שעברתי בחיי היה זה כאשר עמדתי על שפת העמק בבאבי יאר בו נרצחו במספר שעות כ-56000 יהודים. ויותר מאוחר בעיירה באומן, ליד האנדרטה לזכרם של למעלה מעשרים אלף יהודי המקום שנרצחו תוך מספר שעות. היה זה מזעזע לחשוב שפה נרצחו רבבות יהודים על נשיהם וטפם בעוד שבישראל בכל מלחמותיה מאז מלחמת העצמאות נהרגו כעשרים…

נמל פורט לואיז במאורציוס משם יצאנו למסע באוקיינוס ההודי
הסעודה האחרונה במאורציוס בתום הטיול באוקיינוס ההודינמל "פורט לואיז" במאורציוס משם יצאנו למסע באוקיינוס ההודינמל פורט לואיז במאורציוס משם יצאנו למסע באוקיינוס ההודי

מסע ימי לנפלאות האוקיינוס ההודי

המסלול של הטיול האחרון שערכתי באוקיינוס ההודי במשך 17 ימים החל באי מאורציוס שעליו אמר בזמנו הסופר מארק טווין שהוא הדבר הקרוב ביותר לגן עדן.
נהננו מהמרכז החדש בנמל פורט לואיז ומהתרשמות מהאי היפה ומן האנדרטה שבמרכז העיר המוקדשת למלכה ויקטוריה , המוקדשת לתקופה שבה לא שקעה עדין השמש על האימפריה הבריטית.
התחנה הבאה היתה באיי סיישל , תחילה באי הגדול בקבוצת האיים, במאהה , שטנו לעבר הפארק הימי הלאומי שמורת סנט אן בסירה עם רצפת זכוכית שמאפשרת להתפעל ממראות העולם התת ימי.
שם ניתן להתמסר לצלילה בריף האלמוגים או לשחייה באמצעות שנורקל.
בקרנו באיים וחזרנו לעיר ויקטוריה לתצפית על הנוף מההר AMISERE בתצפית ראינו גם את העצים ששתלו ילדי העבדים במסיון בו למדו.
למחרת שטנו לאי השני בגודלו בסיישל לאי פרלה נלטיול ביערות הגשם וביער הקוקוס הייחודי לסיישל.
משם המשכנו בשייט לאי לה-דיג LA DIGUE . בקרנו במקום בו מכינים קוקוס בעזרת כוח שריריו של שור ואבן ריחיים.
מאוחר יותר טיילנו לעבר חוף סלעים שמזכיר את פסליו של הנרי מור . את יום המחרת הקדשנו לחוות תבלינים כמו וניל, קקאו ותבלינים אחרים,
את המשך היום בילינו בשוק המקומי של בירת סיישל -ויקטוריה.
את סוף הטיול הקדשנו למדגסקר תחילה עגנו באי נוסי ביי ששיך למדגסקר פנים האי מצטיין בצמחיה טרופית סבוכה ובמטעים רבים ,
מטעי קפה, קקאו, דקלי קוקוס, קני סוכר ווניל. . למחרת יצאנו לשייט בין האיים נוסי קומבה ונוסי טאנקילי .
האי הראשון מוכר כאי הלמורים ובו בקרנו ביער הלמורים שבו למדנו על סוגי הלמורים השונים .
התושבים המקומיים ניסו למכור לנו מעבודות היד שלהם . החל מגילופי עץ וכלה בבשמים.
לאחר הביקור באי הראשון נסענו לאי "האדמה הקטנה" שמובנו בשפה המקומית נוסי טאנקילי שעשיר בשוניות אלמוגים
וכאן קבלנו זמן להינות מצלילה או משייט עם שנורקלים בתום השחיה בקרנו בעיר הצבעונית של האי הל ויל.
למחרת עגנה הספינה בקצה הצפוני ביותר של מדגסקר בעיר דייגו סוארז שממוקמת במפרץ טבעי המוקף בהרים. .
מהנמל יצאנו לביקור באטרקציה ייחודית למדגסקר בצינגי האדום , RED TSINGY
מדובר בתצורות נוף ייחודיות מאבן גיר שפוסלו בתהליכים גיאולוגים מורכבים במיגוון צבעים נדיר של אדום, צהוב ולבן ,
יש מספר נקודות תצפית לצפיה באתר שהוכרז על ידי אונסקו למיוחד בעולם
בהמשך ההפלגה עגנה הספינה בעיר השניה בגודלה במדגסקר בעיר טאמאטאבה שבה נמצא הנמל הגדול ביותר באי ודרכו מתנקז הייצוא והיבוא של האי.
בשנת 1972 נהרסה העיר בידי סופת הוריקן נוראית ונבנתה מחדש כעיר נופש. בביקור בעיר פקדנו את מוזיאון השמורה הזיאולוגית איבולואינה .
היעד הבא היה האי הצרפתי ראוניון ובו בקרנו בעמק הנסתר סלאזי שבו יש ריכוז של מפלים מרשימים. למחרת בקרנו בבקעת הירח ובהר הגעש הפעיל שמכונה "פסגת הכבשן "
שהתפרץ לאחרונה בשנת 2011
אחרי הביקור במרכז הוולקאני בו קבלנו הסברים על הפעילות הגעשית של האי המשכנו לעיר סן דניז שנראית כאילו הועתקה מצרפת.
התחנה האחרונה בסיור המרתק במרחבי האוקיינוס ההודי היה בחזרה לאי מאורציוס . הפעם יצאנו לסיור מעמיק באי מהנמל של פורט לואיס .
התחלנו את הסיור במקום נוגע ללב , בבית הקברות של המעפילים היהודים שגורשו למאורציוס על ידי הבריטים בשנת 1940 .
כמה מאות יהודים מצאו את מנוחתם הסופית על אדמת האי בבית קברות מטופח.
לאחר מכן יצאנו לסיורים באטרקציות של הטבע כמו בקניון הנהר השחור ובמפלי שאמרל . משם המשכנו לאיזור של חולות צבעוניים
שבו האדמה נראית בשלל צבעים וגוונים. בעזרת חומר געשי שיצר תופעת טבע בלתי שיגרתית.
למחרת ערכנו את הסיור האחרון באי מאורציוס במוזיאון ה"פני הכחול" המוקדש לבולים שפרסמו את האי ברחבי העולם.
מהמוזיאון הבולאי עברנו לביקור בגנים הבוטניים של האי בכפר הנושא את השם PAMPLEMOUSSES
בו נמצאים צמחים טרופיים נדירים ובריכות של שושני מים ענקיים

לשוט בסירה בקניון ורדון המרשים
אמן מצייר לפני הקתדרלה בשרבורגאמנות מודרנית על הקיר במוזיאון בניצהלשוט בסירה בקניון ורדון המרשים

צרפת

צרפת היא אחת מאותם ארצות שאתה מוכן לבקר בה שוב ושוב ולגלות פנים ונופים חדשים בכל ביקור ולמלא את הבטריות לביקור הבא.
האטרקציות המרשימות של פאריז ואתרי הנופים והערים השונות ממרסיי וניצה בדרום ועד ערים מעניינות אחרות באזורים אחרים של צרפת כמו ליון, אוקסר, שרבורג, לייל, נאנט וטולוז . לכל עיר יש את האופי והאטרקציות שלה שלא לדבר על הנופים המרהיבים במחוזות השונים כמו עמק הלואר, איזור נורמדי, ברטאן, פרובאנס וקניון ורדון
וכל חוף התכלת (קוט ד'אזור) לאורך ים התיכון , לא לחינם צרפת היא הארץ המתוירת ביותר בעולם ולפני התחלת מגפת הקורנה פקדו אותה כל שנה הכשמונים מליון תיירים כל שנה

מגדל אייפל מואר, כריסטמס, פריז
אמנים מופיעים בשירים צרפתיים (שאנסון) בפריזשער הניצחון פריזמגדל אייפל מואר, כריסטמס, פריז

פריז, צרפת

פאריז , בירת צרפת היא עיר שמעוררת תשוקה בלב כל רואיה, כיכר הטורקדרו, כנסיית הנוטרדאם שעלתה אמנם באש אך משתפצת בקדחתנות, השאנז אליזה , שער הנצחון, הסקרהקר , וכמובן מגדל אייפל שהפך לסמלה של העיר והוקם למעשה עבור תערוכה עולמית שנערכה בסוף המאה התשע עשרה בפאריז,. שלא לדבר על המוזיאונים ,הארמונות ומבני הציבור המפוארים
ועל נהר הסיין היפהפה הזורם לאורכה. .הרחובות והשדרות הרחבים מעניקים לעיר תחושה של "מרכז העולם", פאריז לא שוקטת על שמריה
היא משתנה מדי עשור ומפתחת מרכזים ואטרקציות נוספות. משנות השבעים צמחו בה "מרכז פומפידו ", איזור הקניות " לה-האל" וגורדי השחקים של רובע המגורים "לה-דפאנס" .
שלא לדבר על אטרקציות ומוקדי תיור ובילוי נוספים.
יש לציין שיופיה של העיר לא נולד בבת אחת אלא בתהליך הדרגתי שבו תרמו שליטי צרפת להפיכתה של פאריז ליפהפיה עולמית. עיקר הדחיפה באה עם סלילת שדרות ה"שאנז-אליזה" על חשבון שכונות עוני שהיו במקום בתקופתו של נפוליאון השלישי. אך כל דור ושליטיו תרם למראה של פאריז עיר האורות המרשימה