נמל פורט לואיז במאורציוס משם יצאנו למסע באוקיינוס ההודי
הסעודה האחרונה במאורציוס בתום הטיול באוקיינוס ההודינמל "פורט לואיז" במאורציוס משם יצאנו למסע באוקיינוס ההודינמל פורט לואיז במאורציוס משם יצאנו למסע באוקיינוס ההודי

מסע ימי לנפלאות האוקיינוס ההודי

המסלול של הטיול האחרון שערכתי באוקיינוס ההודי במשך 17 ימים החל באי מאורציוס שעליו אמר בזמנו הסופר מארק טווין שהוא הדבר הקרוב ביותר לגן עדן.
נהננו מהמרכז החדש בנמל פורט לואיז ומהתרשמות מהאי היפה ומן האנדרטה שבמרכז העיר המוקדשת למלכה ויקטוריה , המוקדשת לתקופה שבה לא שקעה עדין השמש על האימפריה הבריטית.
התחנה הבאה היתה באיי סיישל , תחילה באי הגדול בקבוצת האיים, במאהה , שטנו לעבר הפארק הימי הלאומי שמורת סנט אן בסירה עם רצפת זכוכית שמאפשרת להתפעל ממראות העולם התת ימי.
שם ניתן להתמסר לצלילה בריף האלמוגים או לשחייה באמצעות שנורקל.
בקרנו באיים וחזרנו לעיר ויקטוריה לתצפית על הנוף מההר AMISERE בתצפית ראינו גם את העצים ששתלו ילדי העבדים במסיון בו למדו.
למחרת שטנו לאי השני בגודלו בסיישל לאי פרלה נלטיול ביערות הגשם וביער הקוקוס הייחודי לסיישל.
משם המשכנו בשייט לאי לה-דיג LA DIGUE . בקרנו במקום בו מכינים קוקוס בעזרת כוח שריריו של שור ואבן ריחיים.
מאוחר יותר טיילנו לעבר חוף סלעים שמזכיר את פסליו של הנרי מור . את יום המחרת הקדשנו לחוות תבלינים כמו וניל, קקאו ותבלינים אחרים,
את המשך היום בילינו בשוק המקומי של בירת סיישל -ויקטוריה.
את סוף הטיול הקדשנו למדגסקר תחילה עגנו באי נוסי ביי ששיך למדגסקר פנים האי מצטיין בצמחיה טרופית סבוכה ובמטעים רבים ,
מטעי קפה, קקאו, דקלי קוקוס, קני סוכר ווניל. . למחרת יצאנו לשייט בין האיים נוסי קומבה ונוסי טאנקילי .
האי הראשון מוכר כאי הלמורים ובו בקרנו ביער הלמורים שבו למדנו על סוגי הלמורים השונים .
התושבים המקומיים ניסו למכור לנו מעבודות היד שלהם . החל מגילופי עץ וכלה בבשמים.
לאחר הביקור באי הראשון נסענו לאי "האדמה הקטנה" שמובנו בשפה המקומית נוסי טאנקילי שעשיר בשוניות אלמוגים
וכאן קבלנו זמן להינות מצלילה או משייט עם שנורקלים בתום השחיה בקרנו בעיר הצבעונית של האי הל ויל.
למחרת עגנה הספינה בקצה הצפוני ביותר של מדגסקר בעיר דייגו סוארז שממוקמת במפרץ טבעי המוקף בהרים. .
מהנמל יצאנו לביקור באטרקציה ייחודית למדגסקר בצינגי האדום , RED TSINGY
מדובר בתצורות נוף ייחודיות מאבן גיר שפוסלו בתהליכים גיאולוגים מורכבים במיגוון צבעים נדיר של אדום, צהוב ולבן ,
יש מספר נקודות תצפית לצפיה באתר שהוכרז על ידי אונסקו למיוחד בעולם
בהמשך ההפלגה עגנה הספינה בעיר השניה בגודלה במדגסקר בעיר טאמאטאבה שבה נמצא הנמל הגדול ביותר באי ודרכו מתנקז הייצוא והיבוא של האי.
בשנת 1972 נהרסה העיר בידי סופת הוריקן נוראית ונבנתה מחדש כעיר נופש. בביקור בעיר פקדנו את מוזיאון השמורה הזיאולוגית איבולואינה .
היעד הבא היה האי הצרפתי ראוניון ובו בקרנו בעמק הנסתר סלאזי שבו יש ריכוז של מפלים מרשימים. למחרת בקרנו בבקעת הירח ובהר הגעש הפעיל שמכונה "פסגת הכבשן "
שהתפרץ לאחרונה בשנת 2011
אחרי הביקור במרכז הוולקאני בו קבלנו הסברים על הפעילות הגעשית של האי המשכנו לעיר סן דניז שנראית כאילו הועתקה מצרפת.
התחנה האחרונה בסיור המרתק במרחבי האוקיינוס ההודי היה בחזרה לאי מאורציוס . הפעם יצאנו לסיור מעמיק באי מהנמל של פורט לואיס .
התחלנו את הסיור במקום נוגע ללב , בבית הקברות של המעפילים היהודים שגורשו למאורציוס על ידי הבריטים בשנת 1940 .
כמה מאות יהודים מצאו את מנוחתם הסופית על אדמת האי בבית קברות מטופח.
לאחר מכן יצאנו לסיורים באטרקציות של הטבע כמו בקניון הנהר השחור ובמפלי שאמרל . משם המשכנו לאיזור של חולות צבעוניים
שבו האדמה נראית בשלל צבעים וגוונים. בעזרת חומר געשי שיצר תופעת טבע בלתי שיגרתית.
למחרת ערכנו את הסיור האחרון באי מאורציוס במוזיאון ה"פני הכחול" המוקדש לבולים שפרסמו את האי ברחבי העולם.
מהמוזיאון הבולאי עברנו לביקור בגנים הבוטניים של האי בכפר הנושא את השם PAMPLEMOUSSES
בו נמצאים צמחים טרופיים נדירים ובריכות של שושני מים ענקיים

בכף התקווה הטובה
בבונים תוקפניים בשמורת כף התקווה הטובההבופאלו מסוכן ממתין לטורפו-דרום אפריקהבכף התקווה הטובה

דרום אפריקה – עולם מלא בארץ אחת

אחרי הביקור הראשון בדרום אפריקה היה לי הכבוד להיות אורח ככתב תיירות של "סאטור", משרד התיירות הדרום אפריקני במשך שמונה פעמים, מרבית הביקורים היו עדיין בתקופת ה"אפרטהייד" .
הוזמנתי גם להכין סרט תיירות מטעם הממשלה המקומית כאשר הבמאי היה איתן אורן , הסרט הארוך הוקדש ל-3 חלקים והוקרן מספר פעמים בערוץ הטבע של הטלוויזיה הישראלית.
חלקו האחד של הסרט הוקדש לנוף המדהים של דרום אפריקה. חלקו השני הציג את עולם החי של המדינה על אינסוף בעלי החיים שחיים בה
הסרט השלישי כיסה את המיגוון השבטי ואת מורכבות האוכלוסיה החל מהשבטים השחורים כמו הזולו והקוזה, הצבעוניים (בני התערובת ) וכלה באפריקנרים ,צאצאי ההולנדים והבריטים הלבנים
ובאסייתים רובם יוצאי הודו שחיים בדרום אפריקה. בין החוויות שהנצחנו באותו סרט היה מסע ברכבת תיירותי מהבירה פרטוריה לפארק הטבע העצום קרוגר .
זו רכבת בשם "רובו-רייל" שברמתה משתווה ל"אוריינט אקספרס" .כל נוסע מקבל כמעט קרון שלם עם דיילת צמודה ,
האוכל במסעדת הרכבת ברמת גורמה ובקרון הבר של הרכבת שקירותיו עשויות מזכוכית שקופה וניתן לצפות בחיות הבר בפארק קרוגר תוך כדי לגימת קוקטייל.
הפעם האחרונה שהוזמנתי כאורח ממשלתי לדרום אפריקה היתה שנתיים לאחר ביטול האפרטהייד . הוזמנתי לארוחת צהרים עם בכירי משרד התיירות,
כולם נותרו לבנים למעט המנהל המשרד שהיה שחור. בתום הארוחה הוא לקח אותי לצד ואמר שודאי אני מתפלא שכל הפקידים נותרו לבנים,
בביקור הבא אני מבטיח לך שכל העובדים יהיו שחורים ויוותר רק לבן אחד.
הפעם האחרונה שבקרתי בדרום אפריקה עם בת זוגי, צביה.היתה ב-2014, הפעם לקחנו הפלגה בת 17 יום שיצאה מגנואה באיטליה והקיפה את יבשת אפריקה מצדה המערבי
כולל עצירות לסיורים במרוקו, בקזבלנקה ובאגאדיר. מאוחר יותר עגנה הספינה בדקר, סנגל ובנמיביה
סוף מסלול ההפלגה היה בעיר קייפטאון היפהפייה שם שכרנו רכב והתחלתי במסע לאורכה ולרוחבה של דרום אפריקה
במסלול עליו כתבתי בתחילת הכתבה . שמחתי לפגוש את ידידי הותיקים ממשפחת קפלן ביוהנסבורג שעל שטח הוילה הענקית של ההורים בנו לא פחות מ-9 וילות נפרדות
המוקפות גדרות וחומה עם שומרים מזוינים .
המשכנו לאורך נתיב הגנים הקסום וסיימנו בביקור במפלי ויקטוריה המדהימים. שם בקרנו באנדרטה של החוקר לווינגסטון שגילה בזמנו את המפלים.
העיתונאי האנגלי סטנלי נשלח אז לחפשו ואחרי כשנה הצליח לאתרו בנבכי הג'ונגל האפריקני
הוא אחראי לאימרה המפורסמת ".אני משער שאתה מיסטר לווינגסטון "… זאת אמר לחוקר לווינגסטון כאשר פגשו לראשונה אחרי חיפושים של שנתיים .
כאשר באירופה היו בטוחים שד"ר לווינגסטון כבר נעלם לעד.. הם היו אגב, שני הלבנים היחידים במרחבי אותו ג'ונגל אפריקני.